Foto's carnaval, week 2

 



Op het carnavalsfeest bracht juf gek monstertjeswater mee om te drinken. 



Springen en tellen, zo zeggen we per kindje goeiemorgen aan elkaar!





Uitbeelden en raden welk kaartje er werd getrokken. 






Nadat we met echte ballonnen de logische volgorde inoefenden, deden we dit met verfstiften op papier. 

Bij de meeste kindjes ging dit vlot. 





Ieder kind kreeg een ballon, daarna gingen we ze sorteren per kleur en vorm. 






Met concreet materiaal een patroon verder zetten. 

Een woordje uitleg: 

PATROON, RIJ, REEKS, LOGISCHE REEKS?

 Een patroon, wat is dat nu eigenlijk? We kennen en gebruiken het woord allemaal. We gebruiken patronen in verschillende contexten in ons dagelijks leven. Een patroon voor een naaiwerk, een patroon zien in een reeks gebeurtenissen, een patroon op je T-shirt. Ook kleuters komen al in contact met patronen, zoals de dagen van de week of de volgorde van de kleuren van de regenboog. Onderzoek toont dat patroonvaardigheden op kleuterleeftijd belangrijk zijn voor de wiskundige ontwikkeling. Wij focussen hier op patronen in een wiskundige context op het niveau van het kleuteronderwijs. Een patroon is dan een rij of reeks van elementen die niet zomaar willekeurig is maar waarin regelmaat zit. De regelmaat van het patroon zorgt ervoor dat de rij voorspelbaar is en dat je die kan verderzetten. Een willekeurige rij kan je niet voorspellen. Inzicht in patronen en de regelmaat ervan, vormt de basis voor vele andere regelmatigheden in de wiskunde (bv. de telrij, even en oneven getallen, enzovoort).  












Rara wie ben ik? De juf hing een kaartje aan de kroon en aan de hand van vragen moest het kindje raden wie hij was. 










































Reacties

Populaire posts van deze blog

Laatste foto's ballonnenklas 2022-2023