Kleuters en techniek

Beste ouders,

Afbeeldingsresultaat voor kleuters en techniek
Kleuters zijn van nature nieuwsgierig naar de wereld om hen heen. Ze willen actief deelnemen in die wereld, geprikkeld worden door nieuwe dingen en situaties, zij willen ontdekken, onderzoeken, aanraken, verwonderd worden en nadenken over waarom dingen zijn zoals ze zijn. Hierdoor leren ze die wereld kennen en begrijpen en maken ze ervaringen voor later. Om kinderen te ondersteunen en verder te helpen in dit proces werken leerkrachten op school aan wetenschap en technologie. Hierbij hebben wij jullie hulp nodig!
Hebben je thuis nog volgende materialen liggen waar je niks meer kan mee doen? Dan mag je ze steeds aan onze school schenken. Onze kleuters kunnen hier zeker mee aan de slag!
  • Magneten
  • hamers
  • nagels
  • schroevendraaiers
  • bouten en moeren
  • stukken hout/ MDF/ balken (geen splinters)
  • verschillende sloten
  • buizen die in elkaar kunnen schroeven
  • spaghetti, rijs, andere pasta's die over datum zijn.
  • bloem, zout waar de houdbaarheidsdatum van overschreden is
  • vergiet/ zeef
  • weegschalen/ balans
  • koffiemolen
  • oude koffiebonen
  • pipetjes
  • spuitjes (om water mee te spuiten)
  • trechters
  • slangetjes 
  • plakband
  • sleutels
  • schuurpapier
  • Engelse sleutel
  • waterpas
  • vijl
  • nijptang
  • rolmeter
  • ander materiaal waarvan je denkt dat leerzaam kan zijn.
  • emmers 

Waarom techniek zo goed bij kleuters past

Afbeeldingsresultaat voor kleuters en techniekGeef kleuters een bak met materialen, zonder dat je er een opdracht bij geeft, en ze gaan uit zichzelf al onderzoeken. Ze vinden een buis, gooien aan de ene kant een knikker erin en die komt er aan de andere kant weer uit. Verwondering.
Het is voor kinderen vanzelfsprekend, om te spelen, te ontdekken en nieuwe dingen te leren. 

Techniek op school

Afbeeldingsresultaat voor kleuters en techniekDe juf start met een probleemopstelling en vraagt de kinderen om hulp. Zo maakt zij hen nieuwsgierig. De kinderen verkennen het probleem. De kinderen ontwerpen of onderzoeken iets voor het probleem van de juf. In de fase afronding concluderen de kinderen samen wat ze geleerd hebben en vertellen ze hoe hij zijn probleem kan oplossen.

Alvast bedankt voor jullie medewerking!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Laatste foto's ballonnenklas 2022-2023