De bijenklas- 10 - 14 maart

De week werd gezellig gestart in de poppenhoek.
We verwelkomden 3 nieuwe kindjes in onze klas. Ze komen uit de Nijntjesklas. 

Onze nieuwe bijtjes zijn; Roos, Léon en Evy

Zakdoekje leggen spelen in de kring. 



Oefenen op ruimtelijk inzicht, dit is nog eerder de experimentele fase. 

Op maandag trokken we in de namiddag even naar onze speelweide. Onze juf nam de zoekkaarten mee, deze werden volop gebruikt om de natuur actief waar te nemen.  
We stonden al een beetje verbaasd over de verschillende kleurtjes die nu reeds te vinden waren. 


Uiteraard met de handen in de aarde wroeten hoort daar ook lekker bij. Weet je dat we op deze manier een nest mieren hebben ontdekt? Zo fascinerend om te zien. 





Oefenen op de schrijfmotoriek. We moesten met beiden handen grote zonnen tekenen op de speelplaats. 

Afgelopen week maakten we kennis met onze geschreven naam, wie wou kon deze al eens proberen neer te schrijven met hulp van de juf. 

We kregen verschillende visuele opdrachten via bovenstaand spel. Dit is een oefening naar voorbereidend lezen. 




Gust bracht een fijn boek mee over een mama vogel en haar nest kuikentjes, hij stelde dit voor en de juf las eruit voor. 






Ook bij Lewie kriebelen de lentekriebels want hij bracht ook een fijn boek mee over de beginnende lente. Hij stelde dit voor en de juf las voor. 



Samen met de juf begonnen we aan een brainstorm over het thema lente. We stonden hierbij stil welke woorden lang en welke woorden kort waren. naar voorbereidend lezen en schrijven toe is dit belangrijk. We splitsten de woorden in de verschillende klanken op: bv. K I P en B L O E M E N . 


De resterende slingers werden enthousiast gebruikt om onze knipttechniek te verfijnen. 
Dezelfde letters en figuurtjes zoeken met het magnetisch letterbord. Zo gingen sommige kinderen adhv hun naamkaartje actief opzoek naar hun eigen naamletters. 
Letters zoeken in de letterbak


Grote 'kralen' rijgen' een oefening op oog- en handcoördinatie. Sommigen kregen hierbij de opdracht bepaalde patronen na te maken, dit lukte vrij goed. 







 Pincetgreep oefenen door grote strijkparels te gebruiken. 

Ook werden sociale vaardigheden afgelopen week extra in de kijker gezet. Zo stonden we stil bij de boeken van Anna rond 'alsjeblieft en dankjewel', 'Anna ruimt op', ' Niet slaan Anna', 'Niet bijten Anna'. De executieve functies werden ook extra in de kijker gezet. 

“stop-denk-doe-strategie”.

Wanneer ik STOP, controleer ik een impuls om iets anders te doen of iets te blijven doen.

Ik neem jouw koek niet af, hoewel ik daar trek in heb.

Wanneer ik DENK, put ik uit mijn geheugen en doe ik een beroep op mijn cognitieve flexibiliteit.

Wat heb ik andere kinderen al zien doen wanneer ze zin hadden in een koek? Zou ik  de juf of mijn vriendje iets kunnen vragen? Heb ik iets anders leuk om aan te denken?

Finaal DOE ik iets en toon ik het resultaat van al die afwegingen.

Ik zeg tegen mezelf, al die koeken, geef mij maar een stuk fruit,…

of een praline. Ik weet ze staan. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Ballonnenklas - 10 - 14 maart