Themafoto's winter, week 1 - bijenklas
In de poppenhoek werd er volop spelend geoefend op zelfredzaamheid bij het aantrekken van winterspullen.
Timmeren van sneeuwballen in de timmerhoek
Sneeuwmannen naleggen a.d.h.v. monderlinge opdrachten en/ of opdrachtkaarten. Ook werd via dit spelmateriaal patroonleggen geoefend.
We speelden een super leuk spel waarbij het nu eens niet ging om winnen, maar om leren samen te werken! Vier dieren proberen vanaf het pakijs naar de iglo te komen, maar daarbij moeten ze over de ijsschots heen en die kan instorten! Samen probeerden we zoveel mogelijk dieren veilig aan de overkant te krijgen.
Je zag het aan onze handjes, bij sommiogen aan hun gezicht; we schilderden met ecoline-ijsjes. Dit was een hele fijne ervaring en langzaam ondervonden we dat het ijs wegsmolt.
Met dikke structuurverf en stukken watten probeerden we wolken te maken op ons blad. Dit deden we nadat we de wolken beter hadden bekeken buiten.
Inkleuren van waterdruppels op heel dun papier.
Aan de slag met grote ijsblokken waar spulletjes in zaten verstopt. We zochten oplossingen om deze eruit te krijgen.
We speelden het sneeuwmanspelletje van Olaf.
Snuisteren in winterboekjes
Aan de hand van kokend water en een metalen blik liet de juf zien hoe water wolken worden en deze wolken weer veranderen in regen. Fascinerend. Een heel fijn filmpje vind je hier
Statische elektriciteit opwekken. Dit zorgde voor heel wat plezier.
We deden wat extra vitaminen op en dronken versgeperst sinaasappelsap.
De juf bracht ijsparels mee, een hele fijne sensomotorische ervaring.
De ijsparels smolten na een tijdje terug naar waterparels.
Aan de slag met ronde vormen op de lichttafel. We probeerden zelf een sneeuwman na te leggen.
Met scheerschuim, water en ecoline maakte de juf een echte regenwolk en liet het blauwe ecoline regen in de visbokaal.
Met sneeuwsterren zetten we een patroon verder.
Aan de slag met druppeltellers om onze regenwolken te maken.
We experimenteerden met piepschuim om een ijs- en sneeuwlandschap na te maken.
Timmeren van sneeuwballen in de timmerhoek
Sneeuwmannen naleggen a.d.h.v. monderlinge opdrachten en/ of opdrachtkaarten. Ook werd via dit spelmateriaal patroonleggen geoefend.
Je zag het aan onze handjes, bij sommiogen aan hun gezicht; we schilderden met ecoline-ijsjes. Dit was een hele fijne ervaring en langzaam ondervonden we dat het ijs wegsmolt.
Met dikke structuurverf en stukken watten probeerden we wolken te maken op ons blad. Dit deden we nadat we de wolken beter hadden bekeken buiten.
Inkleuren van waterdruppels op heel dun papier.
Aan de slag met grote ijsblokken waar spulletjes in zaten verstopt. We zochten oplossingen om deze eruit te krijgen.
We speelden het sneeuwmanspelletje van Olaf.
Snuisteren in winterboekjes
Aan de hand van kokend water en een metalen blik liet de juf zien hoe water wolken worden en deze wolken weer veranderen in regen. Fascinerend. Een heel fijn filmpje vind je hier
Statische elektriciteit opwekken. Dit zorgde voor heel wat plezier.
We deden wat extra vitaminen op en dronken versgeperst sinaasappelsap.
De juf bracht ijsparels mee, een hele fijne sensomotorische ervaring.
De ijsparels smolten na een tijdje terug naar waterparels.
Aan de slag met ronde vormen op de lichttafel. We probeerden zelf een sneeuwman na te leggen.
Met scheerschuim, water en ecoline maakte de juf een echte regenwolk en liet het blauwe ecoline regen in de visbokaal.
Met sneeuwsterren zetten we een patroon verder.
Aan de slag met druppeltellers om onze regenwolken te maken.
We experimenteerden met piepschuim om een ijs- en sneeuwlandschap na te maken.
Oefenen op wat niet thuis hoort in de rij, ditmaal op papier; Dit lijkt makkelijk maar was voor velen nog een uitdaging.
Om de week af te sluiten aten we nog een lekker ijsje, dat is eens iets anders dan ermee te schilderen.
Reacties
Een reactie posten